Airbus A320 vs. Boeing 737 Max

Alla pieni vertailu näiden kahden upean lentokoneen kesken. Airbus tässä Finnairin väreissä ja Boeing Norwegianin.

1. Airbus ohjaus:

Airbussilla on niin sanottu fly-by-wire ohjaus, jossa lentäjällä ei ole mitään fyysistä linkkiä ohjauspinnoille.
Kun lentäjä liikuttaa sidestick ohjaustaan, niin tietokoneet välittävät signaalin ohjauspinnoille. Ohjaus on siis tunnoton.

2. Airbus numeroina:

  • Istumapaikkoja noin 170 kappaletta
  • Pituus 37 metriä
  • Suurin lentoonlähtöpaino 77 000 kiloa
  • Suurin lentokorkeus 39 000 jalkaa
  • Suurin toimintamatka 6100 kilometriä
  • Matkanopeus noin 870 km/h

3. Airbus ohjaamon periaate:

Airbussilla on sähköinen ja automaattinen ilmoitusjärjestelmä lentäjille. Lentäjät näkevät tietokoneruudusta esimerkiksi tarkistuslistoja ja vikatilojen tilanteita.

4. Airbus yleisvaikutelma:

Airbus on todella helppo lentää ja siinä on hyvät mahdollisuudet saada heti täydellinenkin laskeutuminen.







1. Boeing ohjaus

Boeingilla on perinteisempi vaijeriohjaus. Kun lentäjä liikuttaa rattiaan, niin vaijerit liikuttavat ohjauspintoja. Tässä välissä on kuitenkin helpottavana tekijänä hydrauliikka, joka keventää ohjausvoimia. Ohjaustunnelma on perinteisempi ja vastaa enemmän tavallisempaa lentämistä.

2. Boeing numeroina:

  • Istumapaikkoja noin 170 kappaletta
  • Pituus 39 metriä
  • Suurin lentoonlähtöpaino 82 000 kiloa
  • Suurin lentokorkeus 41 000 jalkaa
  • Suurin toimintamatka 6500 kilometriä
  • Matkanopeus noin 839 km/h

3. Boeing ohjaamon periaate:

Boeingilla ei ole sähköistä ilmoitusjärjestelmää lentäjille. Vikatilanteet ja tarkistuslistat tehdään perinteisellä tavalla paperisista versioista.

4. Boeing yleisvaikutelma:

Boeingia on melko helppo lentää, mutta vaatii enemmän liikkeen ymmärtämistä. Boeing antaa paremman kuvan aidosta lentämisestä.